Tips voor ouders om tieners te ondersteunen tijdens examentijd

Hier hebben Daráine Murphy, Maeve Dwan O’Reilly en professor Eilis Hennessy van het Youth Mental Health Lab, School of Psychology in UCD, deskundige begeleiding en tips gegeven aan ouders om tieners te helpen in de aanloop naar en tijdens het Leaving Cert.

 

Tips om je tiener te ondersteunen tijdens examentijd

 

Het Vertrekcertificaat is een stressvolle tijd voor jongeren, maar ook voor u als ouders. Terwijl u probeert uw tiener te helpen en te ondersteunen bij het beheren van hun eigen stress, zijn er ook de zorgen en zorgen die u heeft over hoe het examen verloopt en in de hoop dat ze blij zullen zijn met hun eindcijfers. Gratis CBR theorie examen oefenen is mogelijk online.

 

Het UCD Youth Mental Health Lab heeft onlangs een reeks lezingen gehouden over het ondersteunen van het welzijn van jongeren.

 

De lezingen werden gehouden door klinisch psychologen, een onderwijspsycholoog en ontwikkelingspsychologen – professor Eilis Hennessy (UCD), dr. Ciara Mahon (UCD), dr. Elizabeth Charles (NEPS), dr. Tony Bates (oprichter van Jigsaw, National Center for Youth Mental Health ), Dr. Charlotte Wilson (TCD) en Professor Gary Donohoe (NUIG).

 

https://youtu.be/MDNJ_p5RQYQ

 

Op basis van deze gesprekken (links onderaan dit artikel), volgen hier enkele van hun belangrijkste tips voor het omgaan met stress rond examens en het bevorderen van een positieve geestelijke gezondheid.

 

1. Verplaats jezelf in hun schoenen

 

Een ding om in gedachten te houden wanneer je een jongere door een moeilijke tijd heen helpt, zoals examens, is om te onthouden hoe het was om zelf die leeftijd te hebben. Denk terug aan hoe het was om op die leeftijd te zijn en deze uitdagingen aan te gaan.

 

Hoe voelde je je toen je het Leaving Cert zat? Wat had je willen horen?

 

2. Geef oprechte lof

 

Het is belangrijk bij het ondersteunen van een jongere om lof en aanmoediging te bieden. Jonge mensen kunnen in de beste tijden erg zelfkritisch zijn, en vanwege de verhoogde stress die ze ervaren, kan dit rond de examentijd erger zijn.

 

Als ouder kan het verleidelijk zijn om je tiener te vertellen dat ze geweldig zijn en dat alles fantastisch zal gaan. Maar jonge mensen zullen weten wanneer je niet oprecht bent. Dus als je je tiener prijst, erken en erken dan de dingen waar ze goed in zijn.

 

Probeer eventuele zelfkritische opmerkingen om te zetten in iets positiefs, bijvoorbeeld: “Het is normaal om het gevoel te hebben dat je gaat falen, maar je hebt nog nooit eerder gefaald, onthoud je laatste examen, je deed het heel goed op de korte antwoordvragen en je kreeg een eer in dat examen”. motor theorie examen leren is mogelijk online.

 

Gebruik ook geen “maar” als je complimenten geeft. Als je feedback wilt geven, scheid het dan van de lof en zorg ervoor dat het constructief is.

 

3. Jongeren willen gehoord worden

 

Open communicatie is te allen tijde belangrijk, maar vooral tijdens een uitdagende periode zoals examentijd. Een jongere laten weten dat je er bent en klaar om te luisteren, is de sleutel. Een van de gemakkelijkste manieren om dit te doen is door een veilige ruimte te creëren waar de jongere zich kan openstellen.

 

Het gesprek aangaan terwijl ze in de auto zitten of een wandeling maken, kan voor hen nuttig en minder intimiderend zijn dan face-to-face praten. Iets om ook rekening mee te houden is dat je niet altijd wordt opgeroepen om alles te repareren. Heel vaak willen jonge mensen niet dat hun ouders hun problemen oplossen. Ze willen gewoon dat je luistert naar wat ze te zeggen hebben.

 

Onthoud ook dat als ze een zorg hebben, deze serieus moet nemen. Hoewel het misschien klein voor je lijkt, hebben ze je erover toevertrouwd en het is een zorg voor hen.

 

Zoals Carl Rogers (beroemde kinderpsycholoog) zei:

 

“We denken dat we luisteren, maar heel zelden luisteren we met echt begrip, echte empathie. Maar luisteren, van deze zeer speciale soort, is een van de krachtigste krachten voor verandering die ik ken.”

 

 

4. Het gaat er niet om waarom

 

Zoals we al zeiden, is open communicatie de sleutel, maar veel ouders weten niet wat ze wel en niet moeten zeggen als ze zien dat hun tiener het moeilijk heeft. De standaard kan vaak zijn om te vragen: “waarom, wat is het probleem?”

 

Dit kan echter echt nutteloos zijn. Het gaat er niet om waarom ze zich zo voelen, het gaat erom te erkennen dat dit is hoe ze zich voelen en dat dat oké is en dan samen verder te gaan om dat te managen. Als ouder zijn er stappen die u kunt nemen om hen te helpen begrijpen hoe zij zich voelen.

 

Je moet de jongere aanmoedigen om de emotie die hij voelt te benoemen, hem dan helpen de emotie te begrijpen en te laten zien dat je hem begrijpt – valideer hoe hij zich voelt. Bied ze vervolgens wat hoop en geruststelling – dit kan gewoon zijn om te zeggen dat “morgen beter zal zijn”.

 

Werk tot slot samen met hen om te bepalen wat u samen kunt doen om het vandaag beter beheersbaar te maken (maar onthoud dat ze misschien niet willen dat u het voor hen oplost!).

 

“Houd een groene tak in je hart en de zingende vogel zal komen”

 

5. Besteed tijd aan iets doen na/tussen examens

 

Als uw jongere net klaar is met een examen, is het belangrijk om de tijd te nemen om te ontspannen en te ontspannen. Ze kunnen ofwel op een hoogtepunt zijn omdat het examen goed is verlopen of zich down voelen omdat de dingen niet gingen zoals ze hadden verwacht.

 

Dit is een goede gelegenheid om tijd door te brengen metmet hen en iets doen wat ze leuk vinden, zoals een lekkere lunch brengen tussen de examens door of een wandeling maken en een ijsje halen als ze klaar zijn voor de dag.

 

Zelfs als ze het gevoel hebben dat ze moeten blijven studeren voor de volgende, is het zo belangrijk om de tijd te nemen om te ontspannen en te resetten.

 

6. Je doet je best

 

Ouders kunnen zichzelf vaak onder druk zetten om de perfecte ouder te zijn en als dingen niet goed gaan, hebben ze een fout of missen ze iets. Als je hier maar één boodschap uit haalt, onthoud dan dat je je best doet en dat er niet zoiets bestaat als een perfecte ouder.

 

Hoewel het belangrijk is om je tiener te leren compassie voor jezelf te hebben, moet je de principes ook zelf in praktijk brengen. Je kunt dit doen door zelfzorg te beoefenen, mindfulness te beoefenen, je denken te herformuleren om minder zelfkritisch te zijn over je capaciteiten als ouder, en je medelevende kwaliteiten op te bouwen.

 

Door compassie voor jezelf te geven, zul je je niet alleen beter voelen in je rol als ouder, maar zul je ook in een betere positie zijn om je jongere te ondersteunen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *